prof. dr hab. Jadwiga Cieszyńska-Rożek
Katedra Logopedii i Zaburzeń Rozwoju
Ukończyła psychologię w Uniwersytecie Jagiellońskim, logopedię w Uniwersytecie Pedagogicznym oraz Język Polski Jako Obcy w Uniwersytecie Jagiellońskim. W roku 2001 uzyskała habilitację, przedstawiając monografię Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego. Droga nabywania systemu językowego przez dzieci niesłyszące w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym, Kraków 2000.
W 2008 roku uzyskała tytuł profesora belwederskiego, a w 2011 profesora zwyczajnego. Wypromowała 14 doktorantów.
Pracowała jako logopeda w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Niesłyszących (1979–2006). Od 2010 i nadal jest dyrektorem merytorycznym w Centrum Metody Krakowskiej, gdzie diagnozuje rozwój poznawczy dzieci od 2 miesiąca życia.
Do 2022 roku kierowała Katedrą Logopedii i Zaburzeń Rozwoju. Prowadzi badania naukowe dotyczące; dysleksji, dwujęzyczności, nabywania i rozwoju systemu językowego przez dzieci niesłyszące, metod diagnozowania dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej (autystycznych, z alalią, afazją, Z. Aspergera, Z. Downa i innymi zespołami genetycznym, z porażeniem mózgowym), a także metod badania rozwoju funkcji poznawczych u dzieci w wieku niemowlęcym, poniemowlęcym i przedszkolnym.
Jest twórcą Symultaniczno-Sekwencyjnej Nauki Czytania®, Gestów Artykulacyjnych, podstaw teoretycznych techniki Manualnego Torowania Głosek®, autorką serii Kocham czytać i niemieckojęzycznej wersji Ich liebe Lesen oraz współautorką podręcznika dla uczniów klas pierwszych Kocham szkołę.
Prowadziła badania dzieci dwujęzycznych we Francji, Włoszech, w Wlk. Brytanii, Irlandii, Irlandii Północnej, Islandii, Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Korei Południowej, Stanach Zjednoczonych, Norwegii..
Współpracuje z: Szkołą CSI w Lyonie (Francja), Polską Szkołą SEN w Dublinie (Irlandia), Forum Edukacji Polonijnej NI w Belfaście (Irlandia Północna), Polską Szkołą w Reykjaviku (Islandia), Instytutem Polskim w Tel Awiwie (Jerozolima).
Jest stałym członkiem jury Nagrody Słonecznika (za inicjatywy dla dzieci i młodzieży).
Pełnione funkcje:
- czł. Rady Naukowej Nowej Audiofonologii
- czł. Rady Naukowej serii „Nowa Logopedia” UP, Kraków
- czł. Komitetu Redakcyjnego serii „Język a edukacja”, UO, UP, Opole-Kraków
Współpraca międzynarodowa, udział w projektach międzynarodowych:
- Polska Weekendowa Szkoła Stowarzyszenia Edukacyjnego Nauczycieli SEN w Dublinie (Irlandia)
- Szkoła CSI z oddziałami prowadzącymi edukację w języku polskim w Lyonie (Francja)
- Forum Edukacji Polonijnej NI w Belfaście (Irlandia Północna)
- Polska Szkoła w Reykjaviku (Islandia)
Granty, projekty badawcze (koordynacja i udział):
- Badanie rozwoju funkcji poznawczych dzieci dwujęzycznych w Europie, i USA (konsultacje zdalne)
Prowadzone kursy:
- Podstawy Psychologii Rozwojowej
- Neurobiologiczne podstawy nabywania języka
- Wprowadzenie do Logopedii
- Seminarium magisterskie
- Psychologiczne Podstawy Logopedii
- Dwujęzyczność, wielojęzyczność, różnojęzyczność
- Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju
- Podstawy Psychologii Rozwojowej
- Neurobiologiczne podstawy nabywania języka
Najważniejsze publikacje naukowe:
- Nauka czytania krok po kroku. Jak przeciwdziałać dysleksji?, Wydawnictwo Naukowe AP, Kraków 2001.
- Dwujęzyczność, dwukulturowość – przekleństwo czy bogactwo? O poszukiwaniu tożsamości Polaków w Austrii. Wydawnictwo Naukowe AP, Kraków 2006.
- Metody wywoływania głosek, Kraków 2003, Omega Stage Systems, wyd. II Kraków 2012
- Kocham uczyć czytać. Poradnik dla rodziców i nauczycieli, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2006.
- Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do roku życia, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2007 (publikacja wspólnie z Martą Korendo)
- Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych. Metoda krakowska, Omega Stage Systems, Kraków 2011
- Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci. Z perspektywy fenomenologii, neurobiologii i językoznawstwa, Wydawnictwo Centrum Metody Krakowskiej , Kraków 2012
- Neurobiologiczne podstawy rozwoju poznawczego. Słuch. Wydawnictwo Centrum Metody Krakowskiej , Kraków 2019
- Neurobiologiczne podstawy rozwoju poznawczego. Wzrok. Wydawnictwo Centrum Metody Krakowskiej , Kraków 2019
- Neurobiologiczne podstawy rozwoju poznawczego. Ruch. Wydawnictwo Centrum Metody Krakowskiej , Kraków 2020
- Dymensjonalna diagnoza rozwoju dziecka. Wydawnictwo Centrum Metody Krakowskiej oraz Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2022
- Neurobiologiczne podstawy rozwoju poznawczego. Język. Wydawnictwo Centrum Metody Krakowskiej, Kraków 2022
- Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania. 20 lat później. Wydawnictwo Centrum Metody Krakowskiej, Kraków 2023
Udział w konferencjach krajowych i zagranicznych z referatem (wybór):
Reykjavik, 11. 2019, Funkcje poznawcze dzieci dwujęzycznych
Reykjavik, 16.. 11. 2019, Dwujęzyczność – korzyści i zagrożenia
Belfast, 21. 11. 2019 Dwujęzyczność – norma i zaburzenia, transfer wiedzy
Belfast,22. 11. 2019 Dwujęzyczność – nauka czytania
Gdańsk, 07. 03. 2020, Wczesna nauka czytania – jak zmienia się mózg, gdy dziecko uczy się czytać, Uniwersytet Gdański
Webinaria dla Nauczycieli, Logopedów z Polski, Europy i USA:
- 2020, Neurobiologiczne podstawy rozwoju poznawczego – wzrok
- 2020, Neurobiologiczne podstawy rozwoju poznawczego – słuch
- 2020, Pamięć – uwaga – uczenie się
Akademia-Nauczyciela.pl webinaria dla 33 krajów świata:
- 2020, Jak kreatywnie uczyć ortografii
- 10. 2020, Trudności w nauce czytania w różnych grupach wiekowych
Działalność popularyzatorska, pedagogiczna i kulturalna
Współpraca z:
- Centrum Metody Krakowskiej
- Polskie Towarzystwo Neurologów Dziecięcych – Oddział Krakowski
- Stowarzyszenie Chorych na SLA,
- Fundacja Czas Dzieci
- Fundacja Pomocy Dzieciom „Kolorowy Świat” Łódź,
- Fundacja Wspierania Rozwoju „Ja też”, Gdańsk,
- Fundacja Rycerzy JEDI (celem Fundacji jest niesienie pomocy osobom dotkniętym poważnymi, trudnouleczalnymi schorzeniami)
- Wydawnictwo Centrum Metody Krakowskiej,
- Wydawnictwo WIR,
- Wydawnictwo Arson,
- Wydawnictwo Edukacyjne,
- Szkoła Podstawowa im. J. Korczaka w Górze,
- Uniwersytet Humanistyczny Siedlce
- Uniwersytet Adama Mickiewicza Poznań
- Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej Lublin
- Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu Warszawa
- Radio Kraków
- Instytut Spraw Obywatelskich
- Polska Weekendowa Szkoła Stowarzyszenia Edukacyjnego Nauczycieli SEN w Dublinie
- Międzynarodowa Szkoła w Lyonie
- Polskie sobotnie szkoły w: Irlandii, Iralndii Północnej, Francji, we Włoszech, Islandii, Austrii, Holandii
Odznaczenia i nagrody:
- Medal Komisji Edukacji Narodowej – 1998
- Złoty Krzyż Zasługi – 2002,
- Złoty Medal za Długoletnią Pracę 2018
- Honorowa Odznaka: Wstęga Przyjaciel Przedszkola