Przejdź do menu Przejdź do treści

prof. dr hab. Jadwiga Cieszyńska-Rożek

prof. dr hab. Jadwiga Cieszyńska-Rożek

Katedra Logopedii i Zaburzeń Rozwoju

Ukończyła psychologię w Uniwersytecie Jagiellońskim, logopedię w Uniwersytecie Pedagogicznym oraz Język Polski Jako Obcy w Uniwersytecie Jagiellońskim. W roku 2001 uzyskała habilitację, przedstawiając monografię Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego. Droga nabywania systemu językowego przez dzieci niesłyszące w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym, Kraków 2000.

W 2008 roku uzyskała tytuł profesora belwederskiego, a w 2011 profesora zwyczajnego. Wypromowała 14 doktorantów.

Pracowała jako logopeda w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Niesłyszących (1979–2006). Od 2010 i nadal jest dyrektorem merytorycznym w Centrum Metody Krakowskiej, gdzie diagnozuje rozwój poznawczy dzieci od 2 miesiąca życia.

Do 2022 roku kierowała Katedrą Logopedii i Zaburzeń Rozwoju. Prowadzi badania naukowe dotyczące; dysleksji, dwujęzyczności, nabywania i rozwoju systemu językowego przez dzieci niesłyszące, metod diagnozowania dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej (autystycznych, z alalią, afazją, Z. Aspergera, Z. Downa i innymi zespołami genetycznym, z porażeniem mózgowym), a także metod badania rozwoju funkcji poznawczych u dzieci w wieku niemowlęcym, poniemowlęcym i przedszkolnym.

Jest twórcą Symultaniczno-Sekwencyjnej Nauki Czytania®, Gestów Artykulacyjnych, podstaw teoretycznych techniki Manualnego Torowania Głosek®, autorką serii Kocham czytać i niemieckojęzycznej wersji Ich liebe Lesen oraz współautorką podręcznika dla uczniów klas pierwszych Kocham szkołę.

Prowadziła badania dzieci dwujęzycznych we Francji, Włoszech, w Wlk. Brytanii, Irlandii, Irlandii Północnej, Islandii, Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Korei Południowej, Stanach Zjednoczonych, Norwegii..

Współpracuje z: Szkołą CSI w Lyonie (Francja), Polską Szkołą SEN w Dublinie (Irlandia), Forum Edukacji Polonijnej NI w Belfaście (Irlandia Północna), Polską Szkołą w Reykjaviku (Islandia), Instytutem Polskim w Tel Awiwie (Jerozolima).

Jest stałym członkiem jury Nagrody Słonecznika (za inicjatywy dla dzieci i młodzieży).

 

Pełnione funkcje:

  • czł. Rady Naukowej Nowej Audiofonologii
  • czł. Rady Naukowej serii „Nowa Logopedia” UP, Kraków
  • czł. Komitetu Redakcyjnego serii „Język a edukacja”, UO, UP, Opole-Kraków

 

Współpraca międzynarodowa, udział w projektach międzynarodowych:

  • Polska Weekendowa Szkoła Stowarzyszenia Edukacyjnego Nauczycieli SEN w Dublinie (Irlandia)
  • Szkoła CSI z oddziałami prowadzącymi edukację w języku polskim w Lyonie (Francja)
  • Forum Edukacji Polonijnej NI w Belfaście (Irlandia Północna)
  • Polska Szkoła w Reykjaviku (Islandia)

 

Granty, projekty badawcze (koordynacja i udział):

  • Badanie rozwoju funkcji poznawczych dzieci dwujęzycznych w Europie, i USA (konsultacje zdalne)

 

Prowadzone kursy:

  • Podstawy Psychologii Rozwojowej
  • Neurobiologiczne podstawy nabywania języka
  • Wprowadzenie do Logopedii
  • Seminarium magisterskie
  • Psychologiczne Podstawy Logopedii
  • Dwujęzyczność, wielojęzyczność, różnojęzyczność
  • Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju
  • Podstawy Psychologii Rozwojowej
  • Neurobiologiczne podstawy nabywania języka

Najważniejsze publikacje naukowe:

  1. Nauka czytania krok po kroku. Jak przeciwdziałać dysleksji?, Wydawnictwo Naukowe AP, Kraków 2001.
  2. Dwujęzyczność, dwukulturowość – przekleństwo czy bogactwo? O poszukiwaniu tożsamości Polaków w Austrii. Wydawnictwo Naukowe AP, Kraków 2006.
  3. Metody wywoływania głosek, Kraków 2003, Omega Stage Systems, wyd. II Kraków 2012
  4. Kocham uczyć czytać. Poradnik dla rodziców i nauczycieli, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2006.
  5. Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do roku życia, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2007 (publikacja wspólnie z Martą Korendo)
  6. Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych. Metoda krakowska, Omega Stage Systems, Kraków 2011
  7. Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci. Z perspektywy fenomenologii, neurobiologii i językoznawstwa, Wydawnictwo Centrum Metody Krakowskiej , Kraków 2012
  8. Neurobiologiczne podstawy rozwoju poznawczego. Słuch. Wydawnictwo Centrum Metody Krakowskiej , Kraków 2019
  9. Neurobiologiczne podstawy rozwoju poznawczego. Wzrok. Wydawnictwo Centrum Metody Krakowskiej , Kraków 2019
  10. Neurobiologiczne podstawy rozwoju poznawczego. Ruch. Wydawnictwo Centrum Metody Krakowskiej , Kraków 2020
  11. Dymensjonalna diagnoza rozwoju dziecka. Wydawnictwo Centrum Metody Krakowskiej  oraz Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2022
  12. Neurobiologiczne podstawy rozwoju poznawczego. Język. Wydawnictwo Centrum Metody Krakowskiej, Kraków 2022
  13. Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania. 20 lat później. Wydawnictwo Centrum Metody Krakowskiej, Kraków 2023

 

Udział w konferencjach krajowych i  zagranicznych z referatem (wybór):

Reykjavik, 11. 2019, Funkcje poznawcze dzieci dwujęzycznych

Reykjavik, 16.. 11. 2019, Dwujęzyczność – korzyści i zagrożenia

Belfast, 21. 11. 2019 Dwujęzyczność – norma i zaburzenia, transfer wiedzy

Belfast,22. 11. 2019 Dwujęzyczność – nauka czytania

Gdańsk, 07. 03. 2020, Wczesna nauka czytania – jak zmienia się mózg, gdy dziecko uczy się czytać, Uniwersytet Gdański

 

Webinaria dla Nauczycieli, Logopedów z Polski, Europy i USA:

  1. 2020, Neurobiologiczne podstawy rozwoju poznawczego – wzrok
  2. 2020, Neurobiologiczne podstawy rozwoju poznawczego – słuch
  3. 2020, Pamięć – uwaga – uczenie się

 

Akademia-Nauczyciela.pl webinaria dla 33 krajów świata:

  1. 2020, Jak kreatywnie uczyć ortografii
  2. 10. 2020, Trudności w nauce czytania w różnych grupach wiekowych

 

Działalność popularyzatorska, pedagogiczna i kulturalna

Współpraca z:

  • Centrum Metody Krakowskiej
  • Polskie Towarzystwo Neurologów Dziecięcych – Oddział Krakowski
  • Stowarzyszenie Chorych na SLA,
  • Fundacja Czas Dzieci
  • Fundacja Pomocy Dzieciom „Kolorowy Świat” Łódź,
  • Fundacja Wspierania Rozwoju „Ja też”, Gdańsk,
  • Fundacja Rycerzy JEDI (celem Fundacji jest niesienie pomocy osobom dotkniętym poważnymi, trudnouleczalnymi schorzeniami)
  • Wydawnictwo Centrum Metody Krakowskiej,
  • Wydawnictwo WIR,
  • Wydawnictwo Arson,
  • Wydawnictwo Edukacyjne,
  • Szkoła Podstawowa im. J. Korczaka w Górze,
  • Uniwersytet Humanistyczny Siedlce
  • Uniwersytet Adama Mickiewicza Poznań
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej Lublin
  • Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu Warszawa
  • Radio Kraków
  • Instytut Spraw Obywatelskich 
  • Polska Weekendowa Szkoła Stowarzyszenia Edukacyjnego Nauczycieli SEN w Dublinie
  • Międzynarodowa Szkoła w Lyonie
  • Polskie sobotnie szkoły w: Irlandii, Iralndii Północnej, Francji, we Włoszech, Islandii, Austrii, Holandii

Odznaczenia i nagrody:

  • Medal Komisji Edukacji Narodowej – 1998
  • Złoty Krzyż Zasługi – 2002,
  • Złoty Medal za Długoletnią Pracę 2018
  • Honorowa Odznaka: Wstęga Przyjaciel Przedszkola