Przejdź do menu Przejdź do treści

dr hab. Marta Korendo, prof. UKEN

dr hab. Marta Korendo, prof. UKEN

Katedra Logopedii i Zaburzeń Rozwoju

Dr hab. Marta Korendo, prof. UKEN jest filologiem polskim i neurologopedą. Ukończyła filologię polską na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz logopedię i neurologopedię na Uniwersytecie Pedagogicznym, a także studia z zakresu psychologii. Tytuł doktora uzyskała w 2005 r. na podstawie dysertacji pt. „Badanie rozumienia tekstów i budowania wypowiedzi w języku pisanym przez niesłyszących uczniów szkoły specjalnej (klasy gimnazjalne)”. Natomiast tytuł doktora habilitowanego uzyskała w 2014 r.  – podstawą była monografia pt. „Językowa interpretacja świata w wypowiedziach osób z zespołem Aspergera”. Od 2022 r. jest kierownikiem katedry Logopedii i Zaburzeń Rozwoju, a do 2019 r. była kierownikiem Podyplomowych Studiów Logopedia.

Prowadzi diagnozę i terapię dzieci z różnymi zaburzeniami komunikacji językowej – autystycznych, z zespołem Aspergera, z zespołem Downa, alalią, afazją dziecięcą, dyslektycznych i niesłyszących oraz dwujęzycznych. Naukowe zainteresowania kieruje głównie w stronę znaczenia języka dla procesów poznawczych i społecznych, skutecznych sposobów budowania systemu językowego w umysłach dzieci z dysfunkcjami rozwojowymi ora dzieci dwu- i wielojęzycznych. Jest autorką ponad 60 artykułów opisujących problemy komunikacyjne oraz ich przyczyny i sposoby terapii, monografii „Jak dzieci niesłyszące czytają teksty podręczników szkolnych” (2009) i „Językowa interpretacja świata w wypowiedziach osób z zespołem Aspergera” (2013) oraz współautorką „Wczesnej interwencji terapeutycznej” (2007), “Dymansjonalnej diagnozy rozwoju dziecka” (2021) i testu (SWM) oraz do badania zagrożenia dysleksją oraz promotorką 6 prac doktorskich. Aktywnie współpracuje ze środowiskiem praktyków-terapeutów, nauczycieli oraz rodziców w Polsce i za granicą, upowszechniając wiedzę o sposobach stymulacji i terapii funkcji językowych i poznawczych.

 

Pełnione funkcje:

  • Kierownik Katedry Logopedii i Zaburzeń Rozwoju w UKEN w Krakowie
  • Zastępca redaktora naczelnego ANNALES UNIVERSITATIS PAEDAGOGICAE CRACOVIENSIS. STUDIA LOGOPAEDICA
  • Rada Naukowa „Neurologopedii”
  • Komitet Naukowy „Nowej Logopedii”

 

Współpraca międzynarodowa, udział w projektach międzynarodowych:

  • Polska Weekendowa Szkoła Stowarzyszenia Edukacyjnego Nauczycieli SEN w Dublinie (Irlandia)
  • Związek Nauczycieli Polskich w Szwecji
  • Centrala Polskich Szkół Dokształcających w Ameryce

 

Granty, projekty badawcze (koordynacja i udział):

  • Projekt badawczy: Badanie percepcji słuchowej dzieci i młodzieży z dysleksją

Prowadzone kursy:

  • Ontologia mowy i myślenia.
  • Zaburzenia komunikacji językowej – zagrożenie dysleksją, dysleksja
  • Zaburzenia rozwoju – autyzm
  • Zaburzenia rozwoju – zespół Aspergera
  • Techniki terapeutyczne – stymulacja funkcji poznawczych
  • Zaburzenia rozwoju dzieci dwujęzycznych
  • Psychologiczne aspekty dwujęzyczności
  • Analiza tekstu zaburzonego
  • Proces diagnozy i terapii – ujęcie projektowe

Najważniejsze publikacje:

  1. Diagnoza dymensjonalna zespołu Aspergera [w:] Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza. – 2022, Vol. 29, nr 2, s. 245-257
  2. Problemy z diagnozą zaburzeń rozwoju dzieci dwujęzycznych [w:] Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia. – 2022, Vol. 13, s. 131-140
  3. Zaburzenia mowy i komunikacji w autyzmie; [w:]: Autyzm u dzieci: wiedza kliniczna / redakcja naukowa Ewa Emich-Widera, Beata Kazek, Justyna Paprocka; Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2022
  4. Dymensjonalna diagnoza rozwoju dziecka / Jagoda Cieszyńska, Marta Korendo; Kraków: Centrum Metody Krakowskiej, 2021
  5. Dziecko z autyzmem w przedszkolu i na etapie edukacji wczesnoszkolnej [w:] Logopedia przedszkolna i wczesnoszkolna. T. 2, Diagnozowanie i terapia zaburzeń, redakcja naukowa: Aneta Domagała, Urszula Mirecka; Gdańsk: Harmonia Universalis, 2021
  6. Terapia dzieci z zespołem Aspergera / Marta Korendo, Ewa Bielenda-Mazur [w:] Terapia interdyscyplinarna: wybrane problemy pod redakcją naukową Joanny Skibskiej; Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2020
  7. Wczesna terapia dzieci z autyzmem / Marta Korendo, Katarzyna Sedivy-Mączka [w:] Terapia interdyscyplinarna: wybrane problemy pod redakcją naukową Joanny Skibskiej; Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2020
  8. Metoda krakowska – techniki diagnozy, stymulacji i terapii zaburzeń rozwoju dzieci / Jagoda Cieszyńska, Marta Korendo [w:] Metody terapii logopedycznej, redakcja naukowa Aneta Domagała, Urszula Mirecka; Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2018
  1. Znaczenie oceny rozwoju mowy dla diagnozy zaspołu Aspergera, w: Neurologopedia. T. 1, Neurobiologiczne podstawy wczesnej terapii zaburzeń rozwojowych / pod redakcją Marzeny Błasiak-Tytuły i Anny Siudak, Kraków: Wydawnictwo WIR, 2018
  2. Diagnoza zespołu Aspergera, w: Diagnoza interdyscyplinarna: wybrane problemy / pod redakcją naukową Joanny Skibskiej, Kraków: Differential diagnosis of the Autistic Spectrum Disorder and Asperger Syndrome , Acta Neuropsychologica. – 2017, Vol. 15, nr 1, s. 81-88
  3. Zespół Aspergera wobec typologii jego, w: Mózg – język – komunikacja / redakcja naukowa Małgorzata Rutkiewicz-Hanczewska, Jolanta Sławek, Ewa Kaptur, Poznań : Wydawnictwo Rys, 2017
  4. Zmysły w komunikacji – znaczenie rozwoju percepcji wzrokowej, słuchowej oraz poznania wielozmysłowego dla prawidlowego budowania systemu językowego, w: Zmysły w komunikacji : mowa i jej uwarunkowania / redakcja naukowa: Justyna Wojciechowska, Beata Kazek, Gdańsk : Harmonia Universalis, 2017
  5. Problemy dyslektyczne dzieci dwujęzycznych, w: Bilingwizm polsko-obcy dziś : od teorii i metodologii badań do studiów przypadków : monografia zbiorowa / pod redakcją Roberta Dębskiego i Władysława T. Miodunki, Kraków : Księgarnia Akademicka, 2016
  6. Wczesna interwencja terapeutyczna w ujęciu metody krakowskiej / Jagoda Cieszyńska-Rożek, Marta Korendo, w: Wczesna interwencja logopedyczna / redakcja naukowa: Katarzyna Kaczorowska-Bray, Stanisław Milewski, Gdańsk : Harmonia Universalis, 2016
  7. Językowa interpretacja świata w wypowiedziach osób z zespołem Aspergera, Kraków : Omega Stage Systems – Jędrzej Cieszyński, 2013
  8. Jak dzieci niesłyszące czytają teksty podręczników szkolnych / Marta Korendo, Kraków : Wydaw. Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2009
  9. Wczesna interwencja terapeutyczna : stymulacja rozwoju dziecka : od noworodka do 6 roku życia / Jagoda Cieszyńska, Marta Korendo, Kraków : Wydaw. Edukacyjne, 2008

 

Udział w konferencjach krajowych i  zagranicznych z referatem (wybór):

  1. Problemy dyslektyczne dzieci dwujęzycznych, dr hab. Marta Korendo, Międzynarodowa konferencja z okazji jubileuszu 70-lecia prof. dr. hab. Władysława T. Miodunki „O LEPSZE JUTRO STUDIÓW POLONISTYCZNYCH W ŚWIECIE” pod Honorowym Patronatem Rektora Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 18-20 czerwca 2015r.
  2. Programowanie systemu językowego dzieci dwujęzycznych, dr hab. Marta Korendo, Konferencja Metodyczna dla Nauczycieli Polonijnych, Polska Ludoteka, Włochy , Campiglia dei Berici 2-5 października 2015r.
  3. Rozwój mowy polskich dzieci we Włoszech – podsumowanie badań, III Międzynarodowa Neurobiologiczna Konferencja Naukowa: Glottodydaktyka i logopedia z perspektywy neurobiologicznej, Studio Nauki Języka Polskiego i Katedra Logopedii i Zaburzeń Rozwoju w UP w Krakowie06.2016, UP, Kraków.
  4. Rozwój mowy a rozwój systemu językowego – diagnoza wczesnych problemów z komunikacją dzieci dwujęzycznychGelebte Mehrsprachigkeit – Sprachen als Tor zur VerständigungSprachenzentrum Nürnberg der Universität Erlangen-Nürnberg 09-1.10.2016.
  1. Stymulacja mechanizmów lewopółkulowych – poznawcze uwarunkowania rozwoju mowy, Konferencja dla Nauczycieli i Terapeutów – Terapia dzieci dwujęzycznych z zaburzeniami rozwoju, 3-4 czerwca 2017r, Londyn
  2. Nauczanie młodzieży bilingwalnej – ćwiczenia gramatyczne i leksykalne, Konferencja: Nauczanie-Nauka-Kreatywność, 14 – 15 października 2017r., Lyon
  1. Symultaniczno-sekwencyjna nauka czytania jako podstawa budowania dwujęzyczności, Konferencja Naukowa Nie tylko język. O czytaniu i historii, Instytut Polski w Sztokholmie, Uniwersytet Sztokholmski, Związek Nauczycieli Polskich w Szwecji,   20 – 22 kwietnia 2018r Sztokholm
  2. Czas – neurobiologia, kultura, język, fizyka a…terapia, IV edycja Neurobiologicznej Konferencji Naukowej Neurobiologiczne uwarunkowania diagnozy i terapii, Uniwersytet Pedagogiczny, 15 – 16 listopada 2019r. Kraków
  3. W październiku 2020 r. odbyło się seminarium naukowe w Sztokholmie, podczas którego poruszane były zagadnienia dwujęzyczności oraz omówione problemy z nabywaniem umiejętności czytania i pisania przez dzieci dwujęzyczne. Podobne zagadnienia poruszone zostały podczas seminarium naukowego online z pracownikami Uniwersytetu w Sztokholmie. Temat referatu: „Budowanie systemu językowego w umyśle dziecka bilingwalnego – ujęcie neurobiologiczne.”
  4. Dymensjonalna diagnoza zespołu Aspergera, III Ogólnopolska Konferencja Logopedyczna Mózg-Język-Komunikacja, Poznań 5 listopada 2021
  5. Dymensjonalna diagnoza zaburzeń rozwoju, XVII Ogólnopolska Konferencja Logopedyczna “Dylematy teoretyczne i praktyczne w logopedii”, Warszawa 4-5 grudnia 2020.
  6. Dymensjonalna diagnoza zespołu Aspergera. Zróżnicowanie czy atypowość? Kongres Naukowy Fundacji Jesteśmy pod Ścianą, Kraków 14 października 2022
  7. Programowanie terapii dziecka ze spektrum autyzmu, II Kongres Naukowy Fundacji Jesteśmy pod Ścianą, Kraków16 czerwca 2023.
  8. Afazja rozwojowa i zespół Aspergera w kontekście diagnozy: o możliwości współwystępowania zaburzeń, IV Ogólnopolska Konferencja Logopedyczna – mózg, język, komunikacja, Poznań 6 października 2023
  9. Dymensjonalna diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu podstawą skutecznej terapii, 7. Ogólnopolska Konferencja Zaburzenia ze spektrum autyzmu, Kraków 13 października 2023.

 

Działalność popularyzatorska, pedagogiczna i kulturalna:

  • Szkolenia dla nauczycieli, terapeutów i rodziców z zakresy zaburzeń rozwoju dzieci
  • współpraca z polonijnymi ośrodkami edukacyjnymi, m.in. w Irlandii, Francji, Wielkiej Brytanii, Szwecji
  • współpraca z poradniami pedagogiczno-psychologicznymi na teranie całej Polski
  • Szkolenia dla nauczycieli polonijnych w USA

Współpraca z:

  1. Polską Weekendową Szkołą Stowarzyszenia Edukacyjnego Nauczycieli SEN w Dublinie
  2. Centrum Metody Krakowskiej
  3. Wydawnictwem WIR
  4. Wydawnictwem Arson
  5. Wydawnictwem Edukacyjnym
  6. Centralą Polskich Szkół Dokształcających w Ameryce

Odznaczenia i nagrody:

  • Medal Komisji Edukacji Narodowej
  • Copernicus Prize 2018
  • Nagroda III stopnia Rektora UKEN

 

Linki zewnętrzne:

https://centrummetodykrakowskiej.pl/